Social representations in experimental art films: from aesthetics to social indignation
PDF (Español (España))
Texto en español (Español (España))

Keywords

Keywords
social representations
cinema
Qatsi trilogy
mexican students
aesthetic experience

How to Cite

De Alba, M. (2020). Social representations in experimental art films: from aesthetics to social indignation. Cultura Y Representaciones Sociales, 15(29), 63–91. Retrieved from https://www.culturayrs.unam.mx/index.php/CRS/article/view/826

Abstract

The aim of this text is to present some of the results of an international research project on the perception of university students, from different countries, of a synthesis of three experimental art films (the Qatsi trilogy by Godfrey Reggio and Philip Glass). Based on the results, I intend to cast some light on the possible dialogue between the message that the creators of the trilogy intended to communicate and its reception by the sample of Mexican students who participated in this study. The text is divided in two parts. First, I analyze the sequences of the synthesis that had the highest recall frequency, using ideas of Barthes on cinema and those of Vygotsky on the psychology of art, to observe the social representations that the sequences (composed of images and music) vehiculate. Then I analyze the social representations evoked by these sequences, expressed in the open responses to the questionnaire applied to the students about the recalled fragments. The results show that the political critique of the contemporary world transmitted by Reggio and Glass in the trilogy is well understood by the respondents. In terms of aesthetic experience, the film generates contradictory emotions and representations of the world and the social injustices which could explain them.

PDF (Español (España))
Texto en español (Español (España))

References

A, Omar. 2009. «Cine Sentido: Trilogía Qatsi». Cine Sentido (blog). 29 de junio de 2009. https://cinesentido.blogspot.com/2009/06/trilogia-qatsi.html

Allegri Elena. 2007. «Recherche empirique sur les représentations sociales de la profession d’assistante sociale dans les médias». En: Les dossiers des sciences de l’éducation, 17, 95-107.

Amancio, Tunico. 2007. «Imaginarios cinematográficos sobre Brasil». En Espacios imaginarios y representaciones sociales: aportes desde Latinoamérica, editado por Angela Arruda y Martha de Alba, 1a ed, 165-98. Autores, textos y temas Psicología 28. México, D.F: Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Iztapalapa, División de Ciencias Sociales y Humanidades.

Bartlett, Frederic. 1932. Remembering: A study in experimental and social psychology. Cambridge: Cambridge University Press.

Barthes, Roland. 1982. Lo Obvio y lo Obtuso. Barcelona: Paidós.

Bourdieu, Piere. 1984. Questions de Sociologie. Paris: Les Editions de Minuit.

Casillas, Miguel, Castro, Claudio. y Dorantes, Jeysira . 2013. «Representaciones sociales de la Trilogía Qatsi, en estudiantes de Artes de la Universidad Veracruzana». En Ponencia presentada en el II Congreso Nacional de Investigación en Representaciones Sociales, 24 y 25 de octubre, buap, Puebla.

Casillas, Miguel. y Dorantes, Jeysira. 2016. «Valoraciones de los estudiantes de la Universidad Veracruzana sobre la Trilogía Qatsi». En Iztapalapa, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, núm. 81: 115-139. Universidad Autónoma Metropolitana, México http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=39353155006

Cleary, David. 1990. Anathomy of the Amazon gold rush. London: Palgrave Macmillan.

de Alba, Martha. 2013. «La imagen visual como objeto de estudio de las representaciones sociales». En Ponencia presentada en el II Congreso Nacional de Investigación en Representaciones Sociales, 24 y 25 de octubre, buap, Puebla.

de Alba, Martha, Casillas, Miguel, Dorantes, Jeysira, Romero, Eulogio y Ríos, María Eugenia. 2019. «Habilidades educativas y representaciones sociales del cine documental experimental en estudiantes universitarios mexicanos». En Plurais, Revista Multidisciplinar, Salvador, 4 (2), 117-131.

Deleuze, Giles. 1985. Cinéma 2. L’image-temps. Paris: Les Editions de Minuit.

Doicaru, Miruna. 2016. Gripped by movies: From story-world to artifact absorption. Amsterdam: University of Amsterdam.

Durand, Gilbert. 1996. Introduction à la Mythodologie. Paris: Albin Michel.

Halbwachs, Maurice. 1925. Les cadres sociaux de la mémoire. Paris: Albin-Michel.

Figueroa, María. 2012. «Las representaciones sociales del futuro en el arte». En urbs Revista de estudios urbanos y ciencias sociales, 2 (2), 103-116.

Freitas, Cristiane. 2006. L’imaginaire cinématographique: une représentations culturelle. Sociétés, 94, 111-119.

Glass, Philip. 2017. Palabras sin música. Memorias. Barcelona: Malpaso Ediciones.

Jodelet, Denise. 1989. Madness and social representations: living with the mad in one French Community, Berkeley: University of California Press. 1991.

———. 2008. «El movimiento del retorno del sujeto». En Cultura y Representaciones sociales, 3 (5): 32-63.

———. 2015. Représentations sociales et mondes de vie. Paris: Editions des archives contemporaines.

———. 2016. «Sobre los operadores visuales y sonoros para compartir el pensamiento». En Iztapalapa, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 81: 95-113. Universidad Autónoma Metropolitana, México. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=39353155005

Laquerre-Tantawy, Marwa. 2015 La représentations ethnoculturelle dans le cinéma québécois contemporain. Mémoire de Maîtrise en Communication. Université de Québe à Montréal. https://archipel.uqam.ca/7843/1/M13986.pdf

Luna, R. 2019. «Los padres observados a través del cine mexicano». En E. García, M. de Alba, J. Mendoza y O. Nateras (coord.). Estudios de psicología social en México. Ciudad de México: uami-Ediciones de Lirio.

Macías, Eugenia. 2013. «Análisis de coleccionismo y procesos curatoriales desde el caso de fragmentos de la Trilogía Qatsi». En Ponencia presentada en el II Congreso Nacional de Investigación en Representaciones Sociales, 24 y 25 de octubre, BUAP, Puebla.

Mariotti, Nadège. 2015. «Le film de fiction: entre apprentissages et représentations». En hal, Id: hal-01122115, https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01122115

Miltry, Jean. 1963. Estética y psicología del cine, T. I y II. México: Siglo xxi, 2006.

Moscovici, Serge. (1961). La psychanalyse, son image et son public. Paris: puf.

———. 1989. «Des représentations collectives aux représentations sociales». En D. Jodelet (ed.), Les représentations sociales. Paris: puf.

———. 1993. «Razón y culturas. Conferencia magistral». En Ceremonia de otorgamiento del título Honoris Causa a Serge Moscovici por la Universidad de Sevilla, durante el IV Congreso de Psicología Social Española.

———. 1998. «The History and Actuality of Social Representations». En Flick, U. (Ed.), The Psychology of the Social. Cambridge: University Press.

———. 2014. «The new magical thinking». En Public Understanding of Science, 23 (7), 759-779.

Obscura, Siboney. 2011. «La construcción del imaginario sobre la pobreza en el cine mexicano». En Cultura y Representaciones Sociales, 6 (11): 159-184.

Raimbaud, Marine. 2016. Du cinéma à l’hôpital : étude des représentations de la schizophrénie, Thèse de doctorat, Université de Picardie Jules Verne, Factulté de Médecine. Thèse pour le Diplôme d’État. Diplôme d’Etudes Spécialisées de Psychiatrie. https://dumas.ccsd.cnrs.fr/dumas-01397108/document

Reggio, Godfrey. 1988. Welcome to Koyaanisqatsi Entrevistado por Marcia J. Wade. Horizon. https://www.koyaanisqatsi.org/films/p_rv_horizon.php

Romero, Eulogio. y Ríos Marín, Eugenia. (2013). «Antecedentes en Puebla del proyecto Qatsi». En Ponencia presentada en el II Congreso Nacional de Investigación en Representaciones Sociales, 24 y 25 de octubre, buap, Puebla.

Tan, Ed. (2018), A psychology of the film, Palgrave Communications, 4 (82), 1-20.

Torreblanca, Omar. (1994). Cine y psicología. El fenómeno cinematográfico visto desde la perspectiva psicológica. México: Imcine-Conacyt.

Vidal, Frédéric. et Veloso, Luísa. 2016. «Représenter le travail au cinéma : une perspective de longue durée à partir des archives cinématographiques portugaises». En Publié en ligne le 15 décembre 2016 en Images du travail, Travail des images, No. 3. http://imagesdutravail.edel.univ-poitiers.fr/index.php?id=1109

Vigotsky, Lev. (1924). 2005. Psicología del Arte. Ciudad de México: Fontamara.

Yerxa, Ron. 1988. «Beauty of the Beast - Powaqqatsi». Premiere Magazine, 1988.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Universidad Nacional Autónoma de México